• PLN
  • Euro
  • Dollar

Kategorie

Dla początkujących MODELE KARTONOWE AKCESORIA KLEJE , szpachlówki , lakiery itd... NARZĘDZIA 3D DRUK LITERATURA OBRAZY - POSTER ANTYKWARIAT MODELE GIPSOWE i inne WYPRZEDAŻ SKLEJONE MODELE promocje Nowości polecane

Metody wysyłki

Poczta Polska - InPost


Darmowa wysyłka na terenie Polski

Od kwoty: 200 PLN

newsletter

Aby otrzymywać informacje o nowościach podaj e-mail.

,,Wodnik'' (Bitwa pod Oliwą - 1627) - Marcin Sokół

Polski galeon ,,Wodnik’’. Bitwa pod Oliwą, Zatoka Gdańska – listopad 1627 roku… Mały Modelarz 3/2004 przeskalowany do 1:200. Postanowiłem na razie jeszcze nie wracać do samolotów, jakoś spodobały mi się na tyle zminiaturyzowane żaglowce, że chętnie w tym temacie się jeszcze pobawię. Mimo że ,,Wodniczek’’ nie jest zbyt skomplikowanym modelem, to jednak łatwo nie było, ale końcowy efekcik nawet mi się podoba. Niestety, mimo wypełnienia szkieletu pianką i szpachlowaniu, wyszły delikatnie krowie żeberka. Zdecydowanie muszę nad tym popracować. Żagielki z cienkiego płócienka usztywnianego wikolem, maszty, reje – widomo: wykałaczki i patyczki do szaszłyków. Bandery wymieniłem, bo te w opracowaniu mi się nie podobały. Na bezanmaszcie bandera szwedzka, którą nosiły niektóre okręty polskie w czasie wojny ze Szwecją na znak, że król Zygmunt III Waza również rościł sobie dynastyczne prawo do korony szwedzkiej. Taki chyba aspekt psychologiczny dla floty Gustawa II Adolfa ;-) „Wodnik” wszedł do służby w 1623 r. Był to mały trzymasztowy galeon o wyporności ok. 200 ton, najprawdopodobniej zbudowany w Gdańsku. Uzbrojenie stanowiło 17 kilkufuntowych dział w baterii burtowej oraz 3 miotacze kamieni. Załoga to 30–49 marynarzy i do 80 żołnierzy piechoty morskiej. Podczas wojny ze Szwecją „Wodnik”, pod dowództwem (najprawdopodobniej) kapitana Hermana Witte, wraz z okrętami „Król Dawid” i „Arka Noego”, uczestniczył w pierwszej potyczce z flotą szwedzką. 17 maja 1627 r. natknął się w pobliżu Helu na dwukrotnie liczniejszą flotę szwedzką, zmierzającą do Piławy. Po wymianie strzałów obie eskadry rozeszły się, Polacy popłynęli na zachód. Następnego dnia doszło do potyczki na wysokości Białogóry koło Łeby z konwojem 24 statków i okrętów szwedzkich. Po pojedynku artyleryjskim, z niewielkimi stratami w ludziach, Polakom udało się oderwać od nieprzyjaciela i polskie okręty pożeglowały do Kołobrzegu. Po kilku dniach okręty polskie powróciły do Wisłoujścia, przedzierając się przez linie szwedzkiej blokady Zatoki Gdańskiej. „Wodnik” odznaczył się podczas zwycięskiej bitwy z flotą szwedzką pod Oliwą 28 listopada 1627 r. Jego kapitan Herman Witte został przed bitwą mianowany wiceadmirałem i dowódcą artylerii okrętowej polskiej floty. W trakcie bitwy „Wodnik” zaatakował i dokonał abordażu szwedzkiego galeonu „Solen”. Po uzyskaniu przez polskich żołnierzy przewagi, szwedzka załoga wysadziła „Solen” w powietrze. W walce zginęło 33 członków załogi „Wodnika”. 2 maja 1628 r. nowym kapitanem okrętu został mianowany Hans Schröder. 6 lipca 1628 r., podczas ataku szwedzkich wojsk na polskie okręty stojące u ujścia Wisły koło Twierdzy Wisłoujście, „Wodnik” wycofał się w górę rzeki, ubezpieczając ogniem odwrót okrętu „Feniks”, który utknął na mieliźnie. W styczniu 1629 roku „Wodnik”, wraz z innymi polskimi okrętami, został oddany przez króla Zygmunta III Wazę na służbę habsburskiej Ligi Katolickiej. Polskie okręty, stacjonując w Wismarze, brały udział w kilku potyczkach z flotą duńską i szwedzką. 22 stycznia 1632 r., po kapitulacji Wismaru, polskie okręty zostały zdobyte przez Szwedów i wcielone do ich floty. ,, Wodnik" służył pod nazwą ,,Meerman". Dalszy los okrętu nie jest znany.